آخرین اخبار موتوراسپرت

طبقه بندی موضوعی

گرندپری مجارستان؛ برندگان و بازندگان

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۵۶ ب.ظ

فراری SF70H - گرندپری مجارستان 2017


گرندپری مجارستان در کنار تنش و کار تیمی، رقابت بسیار نزدیکی را به همراه داشت، اما در این بین چه کسانی از قرعه خود راضی بودند و چه کسانی ناراحت از فرصت های هدر رفته، وارد تعطیلات تابستانی شدند؟

برندگان

بازگشت فوق العاده فراری

فراری با کسب مقتدرانه مقام اول و دوم در گرندپری مجارستان به شکستش در سیلوراستون پاسخی کوبنده داد.

ردبول و مرسدس در بخش هایی از تمرین و تایم گیری سریع بودند، اما فراری با برتری در Q3 ، خط اول و در واقع مسابقه را از آن خود کرد.

بدون در نظر گرفتن مشکل غیر عادی فرمان که سباستین فتل را در بیشتر مدت مسابقه آزار داد، راننده آلمانی احتمالاً می توانست به دلیل مناسب بودن هانگارورینگ برای خودرو فراری به راحتی در جلوی هم تیمی اش کیمی رایکونن برنده مسابقه باشد. مشکل فرمان خودرو فتل منجر به یک رقابت سخت شد، مخصوصاً زمانی که او مجبور شد برای حفظ جایگاهش بدون کمک کرب ها، فشار بیاورد؛ که در چنین پیستی کار راحتی نیست؛ ولی با این حال فتل اذعان کرد که از مسابقه خود لذت برده است.

اظهارت فتل چنین بود:

مشخصاً دیروز (روز تایم گیری) عالی بود، اما امروز اندکی دشوار بود. در هر صورت نتیجه نهایی مهم بود که ما را خوشحال کرد. من فکر می کنم که تیم خیلی سخت کار می کند و آنها مستحق این پیروزی بودند. همچنین نباید فراموش کرد که ما سال پیش و در پایان فصل در چه جایگاهی بودیم، پیشرفت فراری بیشتر از هر تیم دیگری است و این موضوع زمانی که شما در چالش و مبارزه هستید به راحتی فراموش می شود. چیزهای زیادی هست که تیم می تواند به آنها افتخار کند، و آنها می توانند به خودشان افتخار کنند، بنابراین من خیلی خیلی خوشحال هستم. من فکر می کنم ما هر دو از خودرو راضی هستیم. رانندگی با آن امروز و در کل آخر هفته احساس خوبی داشت و در نهایت، امروز یک روز خوب است.

این اولین یک-دو فراری از زمان گرندپری سال 2004 در مجارستان بود، که اتفاقاً آخرین باری بود که برنده گرندپری مجارستان، در همان سال قهرمان جهان شد. یک رویداد خوش یمن برای فتل؟

فراری SF70H - گرندپری مجارستان 2017

فراری SF70H – گرندپری مجارستان 2017

مکلارن بالاخره قعر جدول را رها کرد

مکلارن به لطف جایگاه ششم فرناندو آلونسو در پایان مسابقه؛ و البته یک فستست لپ فوق العاده در دور 69 ام؛  و جایگاه 10 ام استافل وندورن ؛که در دور اول مسابقه ماشین را از برخورد با ریکاردو اسپین زده نجات داد و سپس به دلیل اشتباه در ترمزگیری در پیت استاپ زمان از دست داد؛ بالاخره توانست از جایگاه آخر در جدول سازندگان خودرو بالا بیاید. آنها حالا در مقایسه با سائوبر 5 امتیازی، 11 امتیاز دارند.

آلونسو بعد از حملات ناموفق بسیار، بالاخره در دور 37 ام مسابقه کارلوس ساینز را با یک سبقت از بیرون پیچ شماره 2 جا گذاشت و یکی از صحنه های زیبای مسابقه را خلق کرد.

ماتادور در پایان مسابقه و در حالی که یک روز از تولد 36 سالگی اش می گذشت، افزود:

پیش بینی ما کسب جایگاه هفتم و هشتم بود، اما با کناره گیری ریکاردو جایگاه ششم ممکن شد، و ما آن را به چنگ آوردیم. با وجود این، ما تمام آخر هفته برای کسب نتیجه کار کردیم؛ بدون اشتباه، با بخش های تمرینی خوب، تایم گیری قوی، و در نهایت یک مسابقه عالی.

او در ادامه بیان داشت:

مبارزه با کارلوس واقعاً نزدیک بود. ما در استارت کنار هم بودیم، در استارت مجدد بعد از سیفتی کار باز کنار هم بودیم؛ با هم وارد پیت شدیم، با هم از پیت خارج شدیم و من می دانستم که در دو دور اول می توانم بیشترین راندمان را از تایرها بگیرم. بعد از اینکه نتوانستم در دو دور اول بعد از پیت استاپ از او سبقت بگیرم، سعی کردم این کار را به سبک فیلم های کامیکازه انجام بدم. این سبقت رفته رفته داشت غیر ممکن می شد که در نهایت تلاش هایم به خوبی جواب داد.

بنابراین، با این جایگاه، آلونسو در 8 مسابقه اخیر خود در مجارستان امتیاز کسب می کند، و در مجموع از 16 گرندپری مجارستان که در آن حضور داشته، در 12 گرندپری موفق به کسب امتیاز شده است که یک رکورد افتخار آمیز می باشد.

فرناندو آلونسو - گرندپری مجارستان 2017

فرناندو آلونسو – گرندپری مجارستان 2017

روحیه جنگندگی ساینز

استارت عالی از ساینز برای مسابقه توروروسو کلیدی بود، که ماحصل آن کسب مقام هفتم بعد از یک مبارزه شانه به شانه با هم وطنش فرناندو آلونسو بود.

راننده اسپانیایی در مورد مسابقه گفت:

مسابقه فوق العاده ای بود، من یک استارت خیلی خوب را مدیریت کردم و از بیرون پیچ شماره 1 هر دو مکلارن را دور زدم و در پیچ شماره 2 موقعیتم را حفظ کردم. در این نقطه بود که امکان سبقت گیری از یک مرسدس (همیلتون) را نیز داشتم، اما تصمیم گرفتم کمی عقب بکشم و خطر نکنم چون کاری را که می خواستم انجام داده بودم. بعد از آن دفاع کردن در مقابل فشارهای فرناندو که امروز سریعتر از ما دور می زد، کار بسیار دشواری بود. در نهایت او از ما سبقت گرفت، اما من از اینکه توانستم جایگاه هفتم را حفظ کنم، خوشحالم.

با این 6 امتیاز ارزشمند کسب شده توسط ساینز ، تیم تورو روسو به 2 امتیازی ویلیامز مستقر در رتبه پنجم رسید.

ساینز در ادامه افزود:

این برای ما حکم طلا را دارد، و من حالا می توانم با رضایت کامل از عملکردم در نیمه اول فصل و خوشحال به تعطیلات بروم.

کارلوس ساینز - گرندپری مجارستان 2017

کارلوس ساینز – گرندپری مجارستان 2017

فورس ایندیا سختگیر اما رئوف

در این فصل این سومین باری است که راننده های تیم فورس ایندیا؛ سرجیو پرز و استبان اکون؛ بر روی پیست با یکدیگر تماس پیدا کردند، اگر چه این بار به خیر گذشت. برخورد در پیچ شماره 1 و کمی بعد از استارت مسابقه رخ داد و در حالی پرز از اکون پیشی گرفت که خودرو هر دو راننده آسیب دیده بود. راننده مکزیکی قسمتی از بال جلو را شکست و راننده فرانسوی به بخشی از سینی کف آسیب زد. اما این صدمات مشکل خاصی را پیش نیاوردند و آنها توانستند جایگاه هشتم و نهم را از آن خود کنند.

تیم فورس ایندیا ما بین سال های 2011 تا 2016، در مجارستان مجموعاً فقط یک امتیاز کسب کرده بود که در مقایسه با این آمار، کسب 6 امتیاز در این مسابقه عملکرد خوب تیم را نشان می دهد. جایگاه چهارم اش در جدول سازندگان روز به روز مستحکم تر به نظر می رسد، عملکرد پرز با ثبات است و اکون جویای نام نیز بیشتر از هر راننده دیگری به غیر از سه نفر اول جدول قهرمانی، با اتمام مسابقه امتیاز کسب کرده است. اینطور به نظر می رسد که کارها بر وفق مراد تیم صورتی است.

بال جلو خودرو فورس ایندیا - گرندپری مجارستان 2017

بال جلو خودرو فورس ایندیا – گرندپری مجارستان 2017

بازندگان

کور کردن اشتهای رایکونن

چه کسی می تواند کیمی رایکونن را به دلیل داشتن چهره غمگین بر روی سکو سرزنش کند؟ او بعد از مسابقه موناکو تا این حد به پیروزی نزدیک نشده بود مخصوصاً زمانی که مشکل فرمان فتل بروز کرد.

رئیس تیم فراری سرجیو مارکیونه اخیراً او را به تنبلی متهم کرده بود، اما رایکونن در تمام مدت آخر هفته روی فرم بود و محتملاً یک اشتباه کوچک در زمان تعیین خط باعث از دست رفتن پول پوزیشن شد.

با آشکار شدن مشکل فرمان در خودرو فتل، مرسدس ها بوی طعمه را شنیدند و شروع به اعمال فشار کردند. در این مرحله این طور به نظر می رسید که دستور تیمی فراری به فتل برای راه دادن به رایکونن هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد. اما فتل علی رغم مشکل فرمان با توانایی سرعت خود را افزایش داد و این برای کنترل تهدید پیکان های نقره ای کافی بود و در نتیجه دستور تیمی هرگز صادر نشد. مصاحبه بعد از مسابقه رایکونن دلسردی و وفاداری او را آشکار می کند:

من قطعاً بر این باور هستم که سرعت کافی برای پیروزی در این گرندپری را داشتم. امروز یک خودرو خیلی خوب داشتم همانطور که دیروز بود. اما اشتباه من در تایم گیری در مسابقه به ضرر من شد. بزرگترین شانس من برای سبقت در استارت بود. در شروع مسابقه هندلینگ خودرو خوب بود و فاصله را کم می کردم. ما در بخش اول مسابقه در ناحیه امن بودیم چون از مرسدس ها فاصله گرفتیم، و من توانستم دوباره در انتهای بخش اول مسابقه به سباستین نزدیک شوم. زمانی که سباستین وارد پیت شد من سرعت خوبی داشتم و می توانستم دورهای بیشتری بزنم.

اما همانند موناکو او به پیت فراخوانده شد.

مرد یخی در ادامه بیان داشت:

گمان می کنم تیم برای این کار دلایلی داشته است؛ شاید پیت استاپ زودتر مرسدس ها و سالم تر بودن تایرهاشان یکی از این دلایل باشد… در هر صورت در تمام مسابقه من پشت سباستین بودم و امیدوار بودم که هر چقدر می تواند سریعتر براند. زمانی که شما در وسط قرار دارید در یک موقعیت ناخوشایندی هستید، چون یک خروج بد در آخرین پیچ و یا موارد مشابه این ممکن است شما را در محدوده DRS رقبا قرار دهد و در نتیجه، آنها از شما سبقت بگیرند. بایستی اذعان کنم که خودرو امروز عالی بود. مسلماً برنده شدن هدف اصلی من است، اما با این حال نتیجه فوق العاده ای برای تیم بود.

واقعاً نتیجه عالی برای تیم و شاید برای کیمی که حالا با موضع قوی تری می تواند وارد مذاکرات تمدید قرارداد با فراری شود.

کیمی رایکونن - گرندپری مجارستان 2017

کیمی رایکونن – گرندپری مجارستان 2017

فرصت از دست رفته مرسدس

همانند فراری در سیلوراستون، مرسدس نتوانست در مجارستان وارد مبارزه شود. خودرو فراری برای پیست پر پیچ و خم هانگارورینگ سازگارتر بود.

در هر صورت اگر مشکل پاره شدن کابل فیبر نوری که باعث آشفتگی در تیم مرسدس شده بود، پیش نمی آمد و با در نظر گرفتن مشکلات فتل، نتیجه می توانست متفاوت باشد. این مشکل باعث ایجاد اختلال در ارتباط رادیویی بین رانندگان و تیم شد. از همه مهمتر این که این اختلال باعث شد تا در بخش اول مسابقه همیلتون نتواند وضعیت مناسب تایرهای سوپرسافت خود را به اطلاع مهندسان برساند، و این یعنی همیلتون می توانست در بخش اول دورهای بیشتری را با لاستیک های سوپر سافت بزند. توتو ولف معتقد است که این مشکل به طور معناداری توانایی رقابت آنها با فراری را تحت تأثیر قرار داد.

شاید آنها در مدیریت کردن تعویض جای بوتاس با همیلتون و در نهایت پس دادن جایگاه بوتاس توسط همیلتون به خوبی عمل کرده باشند و جزء برندگان به حساب آیند اما این موضوع این واقعیت را تغییر نمی دهد که اختلاف 1 امتیازی راننده بریتانیایی با فتل  اکنون به 14 امتیاز افزایش یافته است.

آیا پاداش این روحیه ورزشکاری را در سایر مسابقه های فصل دریافت خواهند کرد؟

والتری بوتاس - گرندپری مجارستان 2017

والتری بوتاس – گرندپری مجارستان 2017

رشته امور از دست ریکاردو در رفت

دنیل ریکاردو معمولاً رفتار آرامی دارد، اما بعد از اینکه هم تیمی اش مکس ورشتپن در پیچ شماره 2 با یک برخورد او را به بیرون پیست انداخت، بسیار عصبانی شد.

آنها لوییس همیلتون را در پیچ اول رد کردند، و درحالی که ورشتپن از بیرون پیچ راست-گرد دور می زد، ریکاردو به سمت داخل پیچ راند که پیچ را تقریباً در کنار هم بیرون آمدند و به همین شکل وارد پیچ چپ-گرد شماره 2 شدند که ورشتپن به داخل پیچ وارد شد اما لاستیک هایش را قفل کرد و فرمان را به سمت هم تیمی اش چرخاند. در نتیجه این برخورد ورشتپن به مسیرش ادامه داد اما ریکاردو که رادیاتور خودرویش آسیب دیده بود از بیرون پیست دوباره به داخل برگشت اما بلافاصله بر روی مایعات نشت شده از خودرویش اسپین زد و از مسابقه کنار رفت.

ریکاردو درباره این برخورد چنین گفت:

حداقل چیزی که می توانم بگویم این است که این کار ناشیانه بود. او دوست ندارد هم تیمی اش جلوتر از او باشد. این تصادف یک اشتباه خیلی بد بود. من گمان نمی کنم که عذرخواهی بابت آن قابل قبول باشد. او پیچ شماره 1 را از بیرون دور زد ولی مؤثر نبود و در مسیری بود که ازش گرفته شده بود. بنابراین آنچه که به نظر استارت خوبی می آمد در واقع یک استارت بد بود. به هر حال این برای من گذشت و بایستی ترمیمش کنم.

به طور کلی او و ورشتپن رابطه خوبی با هم دارند، و بعد از مسابقه ورشتپن هم به صورت شخصی و هم عمومی عذرخواهی کرد. با این حال عدم توانایی ردبول در کسب امتیاز از هر دو ماشین؛ که این اتفاق در 11 مسابقه فصل فقط 3 بار رخ داده است؛ بهای سنگینی برای آنها دارد.

دنیل ریکاردو - گرندپری مجارستان 2017

دنیل ریکاردو – گرندپری مجارستان 2017

رنجش از هالکنبرگ

راننده تیم رنو؛ نیکو هالکنبرگ، در نتیجه اثر آکاردئونی در پیچ اول، بیش از معمول سر خورد و به راننده تیم هاس؛ رومن گروژان به شدت برخورد کرد و مسابقه مرد فرانسوی را تباه کرد. بماند که راننده آلمانی بعداً جزای این عمل خود را پرداخت، اما در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید و او بعد از اینکه با دستور تیمی هم تیمی اش جولین پالمر به او راه داد، برای آخرین امتیاز مسابقه با استبان اکون وارد مبارزه شد.

سپس هالکنبرگ به دلیل گیر کردن لاستیک سمت راست جلو در پیت استاپ دور 45 ام مسابقه، زمان از دست داد. بعد از آن هالکنبرگ سعی کرد تا از هم تیمی گروژان؛ کوین مگنوسن، با دور زدن از بیرون پیچ شماره 2، سبقت بگیرد که مرد دانمارکی ریس لاین را عریض طی کرد و هالکنبرگ برای ممانعت از تصادف به بیرون پیست فرار کرد که برای این کار مگنوسن 5 ثانیه جریمه دریافت کرد. و در آخر مرد آلمانی به دلیل مشکل جعبه دنده از مسابقه کنار رفت.

در مقابل دیدگان اصحاب رسانه هالکنبرگ به طور طعنه آمیزی به مگنوسن به دلیل آنچه او رانندگی غیر ورزشکاران خواند، تبریک گفت و در جواب مرد دانمارکی ناسزایی را نصیب او کرد.

هالکنبرگ گفت:

زمان مسابقه او بسیار تند و زننده می شود. دفاع کردن کار پسندیده ای است اما او این کار را با بی رحمی و فرستادن سایرین به سمت دیوار پیست انجام می دهد. کاری که او با من کرد، فرمان را به سمت من گرفت، و مجبورم کرد به بیرون پیست بروم، اساساً کار یک …. است.

با توجه به این که او در بیشتر آخر هفته سریع بود؛ فقط به دلیل تعویض نابهنگام جعبه دنده، مسابقه را به جای رده 7 ام از رده 12 ام شروع کرد؛ اما هالکنبرگ و رنو نتوانستند از فرصت های این مسابقه به نحو احسن استفاده کنند.

نیکو هالکنبرگ - گرندپری مجارستان 2017

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی