نتیجه مسابقه موتوجی پی فیلیپ آیلند؛یک گام تا قهرمانی مارک مارکز
مارک مارکز با پیروزی در جایزهبزرگ موتو جی پی استرالیا گام ارزشمندی به سمت قهرمانی این فصل برداشت. آندره داویتسیوزو رقیب او در جدول قهرمانی خوششانس بود که توانست با کسب رده سیزدهم امتیاز کسب کرده و استرالیا را بدون امتیاز ترک نکند.
مارکز بازی صبر را به اتمام رساند. او در طول 27 دور مسابقه توانست بر روسی و زارکز غلبه کرده و برد خوبی را تجربه کند. خبر خوب برای مارکز این بود که برنده مسابقه هفته قبل در ژاپن و تعقیب کننده او در جدول امروز نتوانست ردهای بهتر از سیزدهمی کسب کند.
جک میلر در ابتدای مسابقه عملکرد خیره کنندهای داشت. او به پیشتازی رسید و 5 در دور ابتدایی مسابقه را رهبری میکرد. او که 0.8 ثانیه از بقیه موتورسواران جلوتر بود، بالاخره توسط موتورسواران یاماها به عقب رانده شد. بعد از دوره کوتاه پیشتازی وینیالز، نوبت به روسی رسید تا از چند دور پیشازی لذت ببرد. زارکو در دور 9 از روسی سبقت گرفت تا سومین یاماها سواری باشد که در استرالیا پیشتاز میشود. او تنها موتورسوار از میان موتورسواران برتر بود که از لاستیک جلوی سافت استفاده میکرد.
لاستیک سافت به زارکو برای پیشتازی کمک کرد، اما همین مورد رفته رفته سرعت او را در مقایسه با بقیه کمتر کرد. مارکز به پشت سر او رسیده بود و تنها مارکز نبود که این تازه وارد به موتو جی پی را تهدید میکرد. قطاری متشکل از 7 موتوسوار پشت سر او قرار داشتند. بعد از مارکز، میلر، روسی، وینیالز، یانونه، کراچلو و الکس رینز قرار داشتند.
با این که مارکز تمام فشارها را به زارکو وارد میکرد، این روسی بود که از او سبقت گرفت. او در مستقیمی اصلی در دور 14 از مارکز سبقت گرفت و سپس زارکو را نیز پشت سر گذاشت. 11 دور مانده به پایان زارکو همین کار را تکرار کرد و در دور بعد دوباره روسی در همان نقطه سبقت گرفت و رهبری را دوباره به چنگ آورد.
با تمام این احوال و نبرد دوجانبه برای کسب مقام اول، 8 موتورسوار پیشتاز نزدیک به هم حرکت میکردند و 10 دور نیز بیشتر به پایان مسابقه نمانده بود. یک دور بعد وینیاز جلو آمده و پیشتاز شد. پیشتازی او چندان طول نکشید و مارکز که سریعتر از قبل شده بود بعد از درگیری مختصر با روسی، از او سبقت گرفت. وینیالز که در حال از دست دادن سرعت بود، عقب تر رفت و در دور بعد زارکو هم از او سبقت گرفت.
5 دور به پایان مسابقه زمان مانده بود که این قطار 8 تایی موتورسواران شکسته شد. 4 موتورسوار اول شامل مارکز، روسی، زارکو و یانونه از 4 موتورسوار دیگر جدا شدند.
مارکز در دور بعد 0.6 ثانیه جلو افتاد. زارکو و یانونه نیز در درگیری با یکدیگر زمان از دست دادند و عقبتر ماندند. پیشتازی و سرعت بیشتر مارکز ادامه یافت و او با اختلاف 1.7 ثانیه نسبت به روسی، از خط پایان عبور کرد.
اما نبرد در برای سکو ادامه داشت، وینیالز که سرعت خود را دوباره بهبود بخشیده بود، به گروه پیشتاز رسید و به تعقیب روسی پرداخت. او در نهایت با اختلاف تنها 2 صدم ثانیه نسبت به روسی از خط پایان عبور کرد. زارکو نیز با اختلاف 1 دهم ثانیه چهارم شد. وینیالز با این که امروز سکو کسب کرد، اما عملاً از رقابت قهرمانی خارج شد. اختلاف 50 امتیازی او با مارکز در 2 مسابقه پیش رو قابل جبران نیست.
کراچلو پنجم شد و یانونه با رانندگی عالی خود نتوانست مقامی بهتر از ششمی کسب کند. میلر در مسابقه خانگی خود رده هفتم را بهدست آورد. الکس رینز نیز جلوتر از موتورسواران KTM در رده هشتم ایستاد.
مسابقه نمیتوانست برای آندره داویتسیوزو بدتر از این تمام شود. او حالا 33 امتیاز از مارکز عقب افتاده و در 2 مسابقهی پیش رو در بهترین حالت تنها 50 امتیاز برای گرفتن وجود دارد.بعد از رفتن به رده بیستم، موتورسوار دوکاتی خود را تا رده یازدهم بالا کشید. اما دوباره 2 رده از دست داد و د جایگاه سیزدهم به کار خود پایان داد.
خورخه لورنزو هم روز بدی داشت و بعد از کارل آبراهام در رده پانزدهم مسابقه را تمام کرد. الکس اسپارگارو تنها موتورسواری بود که از خط پایان عبور نکرد. او در دورهای ابتدایی در پیچ 1 تصادف کرد و از مسابقه خارج شد.
جدول نهایی جایزهبزرگ موتو جی پی استرالیا
رده | امتیاز | موتورسوار | تیم | سرعت متوسط | زمان فاصلهزمانی |
1 | 25 | Marc MARQUEZ | Repsol Honda Team | 176.4 | 40’49.772 |
2 | 20 | Valentino ROSSI | Movistar Yamaha MotoGP | 176.3 | +1.799 |
3 | 16 | Maverick VIÑALES | Movistar Yamaha MotoGP | 176.3 | +1.826 |
4 | 13 | Johann ZARCO | Monster Yamaha Tech 3 | 176.3 | +1.842 |
5 | 11 | Cal CRUTCHLOW | LCR Honda | 176.2 | +3.845 |
6 | 10 | Andrea IANNONE | Team SUZUKI ECSTAR | 176.2 | +3.871 |
7 | 9 | Jack MILLER | EG 0,0 Marc VDS | 176.0 | +5.619 |
8 | 8 | Alex RINS | Team SUZUKI ECSTAR | 175.6 | +12.208 |
9 | 7 | Pol ESPARGARO | Red Bull KTM Factory Racing | 175.3 | +16.251 |
10 | 6 | Bradley SMITH | Red Bull KTM Factory Racing | 175.3 | +16.262 |
11 | 5 | Scott REDDING | OCTO Pramac Racing | 174.9 | +21.652 |
12 | 4 | Dani PEDROSA | Repsol Honda Team | 174.9 | +21.668 |
13 | 3 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati Team | 174.9 | +21.692 |
14 | 2 | Karel ABRAHAM | Pull&Bear Aspar Team | 174.6 | +26.110 |
15 | 1 | Jorge LORENZO | Ducati Team | 174.6 | +26.168 |
16 | Tito RABAT | EG 0,0 Marc VDS | 174.6 | +26.252 | |
17 | Alvaro BAUTISTA | Pull&Bear Aspar Team | 173.9 | +36.377 | |
18 | Loris BAZ | Reale Avintia Racing | 173.6 | +39.654 | |
19 | Sam LOWES | Aprilia Racing Team Gresini | 173.6 | +40.400 | |
20 | Hector BARBERA | Reale Avintia Racing | 173.2 | +45.901 | |
21 | Danilo PETRUCCI | OCTO Pramac Racing | 173.0 | +48.768 | |
22 | Broc PARKES | Monster Yamaha Tech 3 | 172.4 | +57.711 | |
Aleix ESPARGARO | Aprilia Racing Team Gresini | 174.9 | 20 Laps |