آخرین اخبار موتوراسپرت

طبقه بندی موضوعی

معرفی پیست بین المللی مونزا ایتالیا

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۴۹ ب.ظ

پیست بین المللی مونزا

به گرندپری ایتالیا رسیده ایم، این گرندپری در پیست مونزا برگزار می شود، جایی که به گونه ای خانه تیم فراری به حساب می آید. برای آشنایی بیشتر با این پیست با ما باشید.

نگاهی بر پیست بین المللی مونزا ایتالیا

خیلی از افراد مونزا را نمادی برای فرمول یک می دانند نه فقط به خاطر این که پیستی است سرعتی که مهارت راننده را به چالش می کشد، به خاطر این که مونزا روح و قلب خود را دارد. مسابقات جذاب زیادی را مونزا داشته ایم و متاسفانه شاهد چند مورد از بدترین تصادف های تاریخ ورزش در آن بوده ایم. نام راننده های بزرگ و صدای غرش موتورهای فرمول یک برای سالیان دراز در این پیست طنین انداز بوده اند.

کار ساخت پیست در سال 1922 آغاز شد و در کم تر از شش ماه به اتمام رسید، در زمان خودش مونزا سومین پیستی بود که فقط برای اهداف مسابقه ای تاسیس شده بود و خیابانی نبود. فرمول یک برای اولین بار در سال 1950 به مونزا آمد و از آن زمان این پیست جزو تقویم فرمول یک بوده است.


پیست بین المللی مونزا

پیست قدیمی


به خاطر اتفاقات تاریخی و یا تصادفات دردناکی که در این پیست رخ داده اند لقب این پیست افسانه ای ‘la pista magica’ یا پیست جادویی است. یکی از بدترین تصادفات مربوط به حادثه ای بود که برای امیلیو ماتراتزی در سال 1928 رخ داد، حادثه ای که منجر به فوت او و 27 تن از تماشاچیان مسابقه شد. این تصادف باعث شد که مسابقات تا پنج سال در مونزا برگزار نشود و در سال 1933 هنگامی که مسابقات به مونزا برگشت دوباره اتفاق ناگواری رخ داد، این بار سه نفر از راننده ها جان خود را از دست دادند. این طور که شد که پیست بین سال های 1938 تا 1939 شاهد نوسازی خود بود و کمی ایمنی آن افزایش یافت.

این تغییرات تا به امروز ادامه داشته اند و پیست شکل های مختلفی تا به امروز داشته است، حتی برای سال 2017 هم قرار بود که شاهد تغییراتی در پیست باشیم که به خاطر حضور این پیست در پارک تاریخی مونزا جلوی این تغییرات گرفته شد. اما یکی از مهم ترین قسمت های حذف شده پیست قسمت بانکینگ می باشد.


بانکینگ، تکه ای جا مانده از مونزا

همه ی ما قسمت هایی جا مانده از پیست مونزا را در تصاویر دیده ایم، قسمتی که پیچ تندی دارد و شیب آن دیوانه کننده است. این قسمت در سال 1954 به مونزا اضافه شد برای چهار سال جزوی از پیست بود، در سال های 55 ، 56 ، 60 و 61 میلادی. می توانید در زیر نحوه شکل قدیمی پیست را مشاهده کنید. قسمت های سبز مربوط به قسمت بانکینگ مونزا است.


پیست بین المللی مونزا

نقشه قدیمی پیست


از تصاویر مشخص است که شیب مسیر بسیار بالاست و راننده ها در آن به سرعت 285 کیلومتر بر ساعت هم می رسیدند. این سرعت بالایی است و با نیروهای گریز از مرکز دست به دست هم می دادند تا فشار زیادی به سیستم تعلیق ماشین های قدیمی وارد کنند. یکی از قسمت هایی که بیشترین فشار به آن وارد می شد لاستیک ها بودند، فشار به لاستیک ها زیاد بود و از طرفی تیم ها باید لاستیک را طوری انتخاب می کردند که مناسب قسمت های دیگر پیست نیز باشد، پس نتیجه این شد که لاستیک ها آج های خود را کاملا از دست می دادند و این باعث حذف این قسمت از مسیر مسابقه شد.


پیست بین المللی مونزا

لوئیس همیلتون و استیرلینگ ماس


در ابتدای سال 2017 لوئیس همیلتون و استیرلینگ ماس در این قسمت رانندگی کردند، لوئیس این قسمت را ستایش کرد و گفت:

عالی بود، بی نظیر. دیگر در فرمول یک بانکینگ نداریم (پیچ هایی با زاویه و سریع که شکل آن مانند هنگام دور زدن هواپیما می باشد). خیلی خیلی جالب بود، فکر می کنم باید چنین پیچی را دوباره داشته باشیم.

نگاهی فنی تر


پیست مونزا 5.793 کیلومتر طول و 11 پیچ دارد، راننده ها مسافت 306.72 کیلومتری آن را در 53 دور می پیمایند. مونزا از مستقیمی های بلند و شیکین های تنگی تشکیل شده است که از ماشین ترمزگیری و چسبندگی خوبی می خواهد. 70 درصد از مسیر راننده ها تخته گاز است، پس امکان خراب شدن موتور ماشین ها بالا می باشد. ماشین های فرمول یک برای مونزا به گونه ای تنظیم می شوند که کم ترین مقدار درگ را داشته باشند، یعنی بال های این ماشین ها کم ترین زاویه ممکن را خواهند داشت.

مسیر پیست مناسب برای تیم هایی است موتورهای قدرتمندی دارد، انزو فراری کبیر می گوید:

آیرودینامیک برای افرادی است که نمی توانند موتور قوی بسازند.

البته فراری امروز در این مورد از مرسدس عقب افتاده است، اسب ها نیز موتور قدرتمندی دارند ولی انتظار می رود مرسدس در مونزا برتری داشته باشد.

در مونزا پیچ های درست و حسابی کمی داریم که لسموس (پیچ های 6 و 7)، مجموعه آسکاری (پیچ های 8 ، 9 و 10) و پارابولیکا (پیچ 11) را شامل می شوند که می توانید در تصویر زیر آن ها را مشاهده کنید.

راننده ها با سرعت زیادی به پیچ 1 می رسند و حدود 120 متر قبل از پیست پای خود را به روی ترمز می گذارند، در این پیست تصادف های زیادی را ممکن است شاهد باشیم، یا این که راننده هایی که اشتباه ترمز می گیرند و از مسیر مسابقه ای خود خارج شده و زمان از دست می دهند، در شروع مسابقه هم به دلیل عرض کم پیچ های یک و دو شاهد برخوردها و خارج شدن ماشین ها خواهیم بود. البته باید ذکر کرد که این شیکین پیچ های یک و دو یکی از بهترین قسمت ها برای سبقت گیری است چون پس از یک مستقیمی بسیار بلند قرار دارد.


مستقیمی اول مونزا


پیچ لسمو که شامل پیچ های 6 و 7 می شود مثل سابق سریع نیست ولی هنوز هم برای راننده ها یک چالش است، راننده ها با سرعت زیادی به پیچ شش می رسند و در ورود دید خوبی هم ندارند، حفظ کردن مسیر مسابقه و استفاده خوب از کرب ها در این دو پیچ ضرورت دارد و در صورت شکست در رسیدن به این هدف یا اسپین می شوید یا در پیچ بعدی راننده ی پشت سری از شما سبقت می گیرد. مستقیمی بعد از این پیچ که به مجموعه آسکاری می رسد نیز خیلی ناهموار است، به نقشه پیست و نمودار تغییرات ارتفاع نگاه کنید.

پس از عبور از مجموعه آسکاری به پیچ 11 یا پارابولیکا می رسیم، این پیچ شبیه پیچ آخر مجارستان است و البته سریع تر از آن است و این یعنی راننده باید با پدال گاز بازی بازی کند و سرعت متعادلی در آن داشته باشد تا بتواند خروج مناسبی از آن داشته باشد و در مستقیمی اصلی سریع باشد. وقتی راننده پیشتاز را در این پیست تعقیب می کنید باید از او فاصله بگیرد یا این که در هوای پشت سر او نباشید چون این اتفاق داونفورس و سرعت تان در پیچ را کم می کند.


شوماخر در پیچ یازده

آمار گرندپری ایتالیا

راننده برد تیم برد موتور برد
مایکل شوماخر 5 فراری 18 فراری 19
نلسون پیکه 4 مک لارن 10 مرسدس 10
خوان مانوئل فانجو 3 ویلیامز 6 فورد کازورث 8
استیرلینگ ماس 3 مرسدس 5 رنو 8
رانی پترسون 3 لوتوس 5 هوندا 6
الن پراست 3 بی آر ام 3 بی آر ام 3
روبنز باریچلو 3 برابهام 3 آلفا رومئو 2
سباستین فتل 3 رنو 2 بی ام و 2
لوئیس همیلتون 3 ردبول 2 مازراتی 2
راننده پول پوزیشن تیم پول پوزیشن موتور پول پوزیشن
خوان مانوئل فانجو 5 فراری 19 فراری 20
آیرتون سنا 5 مک لارن 11 مرسدس 11
لوئیس همیلتون 5 لوتوس 7 رنو 11
جیم کلارک 3 ویلیامز 7 هوندا 6
جان سورتیس 3 مرسدس 5 فورد کازورث 5
مایکل شوماخر 3 رنو 3 بی ام و 5
خوان پابلو مونتویا 3 آلفا رومئو 2 کلایمکس 3
سباستین فتل 3 ردبول 2 آلفا رومئو 2
راننده سکو تیم سکو موتور سکو
مایکل شوماخر 8 فراری 66 فراری 68
فرناندو آلونسو 6 مک لارن 26 فورد کازورث 33
خوان مانوئل فانجو 5 ویلیامز 21 مرسدس 24
نلسون پیکه 5 لوتوس 10 رنو 17
الن پراست 5 مرسدس 8 هوندا 12
آیرتون سنا 5 برابهام 8 کلایمکس 8
روبنز باریچلو 5 کوپر 6 بی ام و 8
لوئیس همیلتون 5 بی آر ام 6 آلفا رومئو 6
سباستین فتل 5 رنو 5 بی آر ام 6

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی